Kliknutím na název školky přejdete na její webové stránky.
Školní vzdělávací program
Svět kolem nás - zdravá mateřská škola
MŠ Zahradnického I. je zařazena do sítě škol s podporou zdraví s názvem "Svět kolem nás".
Naše krédo: Vše, co se v mateřské škole děje, musí být prospěšné dítěti.
Naše motto: "Neotvíráme dětem dveře, ale nabízíme jim klíče."
Děti se nejvíce vzdělávají tím, co skutečně prožijí, pocítí, co si mohou vyzkoušet, osahat. Proto náš ŠVP staví na dětském prožitku, podporuje činnostní a smyslové učení. Je založen na všestranném, podnětném a zdravém prostředí, které respektuje jedinečnost každého dítěte. ŠVP vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, z rozboru loňského školního roku, SWOT analýzy. Čerpá z programu „Zdravá mateřská škola“.
Rámcové cíle (záměry) mateřské školy:
- Všestranné rozvíjení osobnosti dítěte s přihlédnutím na jeho individualitu.
- Cíleně se věnovat „zdraví“ jako programu v naší MŠ, s využitím prvků „Zdravé mateřské školy“.
- Získávání osobnostních postojů a osvojování si hodnot.
- Aktivní spolupráce s rodiči, vytváření partnerského vztahu mezi školou a rodinou.
Dílčí cíle:
V oblasti biologické:
- Rozvíjení pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, osvojování některých dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
- Rozvíjení rozsahu pohybu, ovládání pohybového aparátu.
- Osvojování si pravidel „Zdravého způsobu života“, uvědomění si vlastního těla a rozvíjení fyzické i psychické zdatnosti.
- Osvojování si věku přiměřených praktických dovedností.
- Poskytovat dětem logopedickou péči.
V oblasti psychologické:
- Podporovat individuální možnosti dětí.
- Doplňovat rodinnou výchovu.
- Využívat přirozených, spontánních dětských myšlenek a nápadů, nechávat dětem dostatek prostoru pro hru a jejich vlastní aktivity.
- Podporovat dětskou sebedůvěru a sebevědomí, získávat relativní citovou samostatnost.
V oblasti interpersonální:
- Rozvíjení schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (ve třídě, v rodině, s ostatními dětmi) navzájem komunikovat, spolupracovat, spolupodílet se.
- Rozvíjet schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám.
- Využití umístění mateřské školy k vytváření základů estetického vztahu ke světu, k životu, přírodě, ke kultuře a umění.
- V rámci „zdravého životního stylu“ si osvojovat poznatky a dovednosti chránící před nebezpečnými vlivy prostředí.
V oblasti sociálně-kulturní:
- Rozvíjení kulturně estetických dovedností slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických.
- Rozvíjet schopnosti a dovednosti vyjádřit pocity, dojmy, prožitky.
V oblasti environmentální:
- Uplatňovat činnostní a situační učení k získávání a využívání situací, které poskytují dítěti praktické ukázky životních souvislostí.
- Rozvíjení a zpřesňování smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému, pojmovému.
- Vést děti k tvořivosti, k tvořivému myšlení, řešení problémů, tvořivému sebevyjádření.
- Posilování přirozených poznávacích citů - zvídavosti, zájmu, radosti z objevování, apod.
Metody vedoucí k naplňování dílčích cílů:
Metody - založené na prožitku
Prostředky:
- společná vycházka
- improvizace na dané téma
- společný zpěv
- ranní pozdravení v kruhu
- přinést si svou hračku z domova
- sezonní činnosti, sprchování, sběr ovoce, sáňkování,...
- čtení pohádky
Metody - založené na vzoru
Prostředky:
- učitelka poděkuje, poprosí, pozdraví
- děti dodržující pravidlo
- učitelka si povídá s maminkou
- kamarád si myje ruce
- učitelka řeší konflikty domluvou
Metody - založené na hře
Prostředky:
- pohybové hry
- námětové hry
- didaktické hry
- fantazijní hry
- společenské hry
Metody - založené na komunikaci
Prostředky:
- komunitní kruh
- vyprávění příběhů
- popis obrázku
- popis situace
- skupinové řešení probémů
Metody - založené na myšlenkových operacích
Prostředky:
- vymýšlení a konstruování modelů, vynálezů
- řešení hádanek, hlavolamů
- společné plánování
- diskuse a domlouvání
Metody - založené na pohybu
Prostředky:
- TV chvilka
- pohybová hra
- skákání
- běh
- tanec
- plavání
- překonávání překážek
- vycházky do přírody
Metody - založené na manipulaci a experimentu
Prostředky:
- manipulace s kostkami, přírodninami, stavebnicemi, výtvarným materiálem
- různé druhy experimentů: s vodou, rostlinami, barvami, vztahy, se slovy...
Metody - založené na tvoření
Prostředky:
- hry v písku
- stavebnice
- tvoření z různých materiálů: papír, textil, modelína...
- výzdoba třídy
- dílny
- vyrábění dárků, masek, loutek
- literární, hudební a taneční tvorba
Metody - založené na fantazii a magičnu
Prostředky:
- vymýšlení a vyprávění fantastických příběhů
- fantazijní práce s materiál, malování, modelování,...
- improvizace a dramatizace
Formy:
- volné hry
- skupinové práce
- řízené činnosti
- pohybové aktivity
- ranní kruh
- režimové chvilky
- vycházky, výlety, pobyt na školní zahradě
- návštěvy výstav, divadelních představení
- účast v soutěžích
- návštěvy knihovny, ZŠ
- společné oslavy, slavnosti
Přidáno 11. 8. 2016, autor: J4W Admin